Adakah apabila kita ubah persepsi, pengalaman juga akan berubah ?

Itu adalah persoalan yang ditanya untuk feature baharu Wahdah yang sedang dibangunkan iaitu Live Car. Persepsi biasa pelanggan adalah kereta sewa perlukan masa untuk disediakan. Pada zaman awal Wahdah, masa untuk pelanggan menempah adalah 24 jam lebih awal, jika ingin lebih awal, mereka perlu menelefon kami untuk memastikan adakah sebarang kereta yang boleh digunakan (Sekarang Wahdah sudah mengurangkan masa kepada 12 jam).

Wahdah semakin kerap mendapat pertanyaan di live chat dan juga telefon dengan soalan.

  1. Ada kereta yang boleh dipakai sekarang ?
  2. Bolehkah kereta diambil pagi ini dan pulang petang pada hari yang sama?

Solusi sekarang kami menggunakan feature pre-book.

  1. Tanya bahagian operasi, kereta apa yang masih tersedia sekarang
  2. Isikan borang pre-book secara online dengan data kereta yang ada.
  3. Hantar kepada pelanggan link untuk pelanggan membuat tempahan & bayaran.

Proses ini memerlukan kerja manual dan perlahan. Kadang-kadang pelanggan tidak sabar dan kami kehilangan pelanggan.

Bagaimana jika kami ubah persepsi pelanggan, bahawa kereta boleh diambil sekarang dan mereka juga boleh guna kereta secara fleksibel ?

Tidak semua kereta boleh dipakai sekarang, tetapi jika ada bagaimana membezakan dengan kereta yang perlukan notis awal ?

Jadi kami membezakan carian kereta yang boleh dipakai sekarang dengan kereta yang perlu persediaan dahulu. Dengan kotak kereta berbeza dengan yang lain, pelanggan tahu kereta ini boleh di sewa sekarang .

Bukan semua kawasan boleh dijadikan kawasan Live Car,  jadi apabila kawasan yang dipilih wujud live car, akan ada tab yang berbeza.

Ada beberapa UX lagi sedang ditambah baik untuk menjadikan pengalaman baharu Live Car adalah pengalaman yang paling menarik pelanggan pernah alami dan akan mengubah persepsi bahawa menyewa kereta adalah proses yang sukar.